Verzekeraars stoppen met het afhandelen van letselschadezaken met Columbus Letselschade. Columbus is een letselschadebureau dat slachtoffers met letselschade bijstaat tegen verzekeraars met het verhalen van hun schade. Vanwege wantoestanden weigeren verschillende verzekeraars, waaronder Unigarant, Allianz en Achmea nog met Columbus Letselschade uit Groningen langer letselschadezaken af te wikkelen.
Het is Unigarant die dit in hoger beroep voor de rechter in Arnhem bracht. Dit omdat er volgens verzekeraar al langere tijd sprake is van gebrek aan vertrouwen in de werkwijze, eerlijkheid en ontbreken van deskundigheid. Ook andere verzekeraars klagen hierover.
Het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden oordeelde recentelijk dat Unigarant voldoende redenen had om te weigeren zaken te doen met Columbus. Benadrukt wordt dat de slachtoffers met letsel niet in de kou mogen blijven staan. Zij worden geïnformeerd over de mogelijkheid om de letselclaim rechtstreeks met verzekeraar af te handelen of zich te laten vertegenwoordigen door een deskundige belangenbehartiger.
Nadrukkelijk overweegt het Hof Arnhem dat het niet zo is dat een verzekeraar te pas en te onpas mag weigeren om met een letselschadebureau een claim af te wikkelen. Hier moeten gegronde redenen voor zijn. Aldus het Hof is hiervan sprake als:
…als het schaderegelingsproces met het slachtoffer vanwege de gekozen belangenbehartiger niet goed zal verlopen of onnodige vertraging zal oplopen…
In het arrest grijpt het Hof Arnhem terug op de richtlijnen die zijn genoemd in het WODC-rapport. Dit is de basis waaraan een deskundig belangenbehartiger moet voldoen wil hij of zij worden gezien als voldoende gekwalificeerd letselschadespecialist. of letselschadeadvocaat.
- kennis van de toepasselijke rechtsregels en de vaardigheid om die toe te passen;
- kennis van de bestaande zelfregulering en gebruiken in de letselschadebranche en de vaardigheid om die toe te passen;
- de vaardigheid om in het licht van die rechtsregels, zelfregulering en gebruiken in te schatten welke feitelijke informatie nodig is en langs welke wegen die informatie verkregen en verzameld kan worden;
- kennis van de ingangen tot benodigde gespecialiseerde deskundigen (juridisch, medisch, arbeidsdeskundig, rekenkundig);
- de vaardigheid om in te schatten welke onderhandelings- en/of processtrategie of – strategieën in het voorliggende geval voor de hand liggen om uit te kiezen, en de vaardigheid om de benadeelde in staat te stellen een geïnformeerde keuze te maken uit de alternatieven;(…)
Met deze uitgangspunten wordt beoogd de letselschaderegeling vlot en in harmonie te laten verlopen. Dit is in het belang van het gedupeerde slachtoffer. Een verzekeraar mag alleen weigeren met een letselschadebureau een schade af te handelen als het:
- niet (voldoende) betrouwbaar te zijn, bijvoorbeeld door onjuiste informatie te verstrekken, en/of
- klaarblijkelijk niet te beschikt over de kennis en ervaring die noodzakelijk is voor het adequaat begeleiden van de benadeelde in het schaderegelingsproces, en/of
- onredelijk hoge buitengerechtelijke kosten in rekening brengt.
Kosten van de letselschade advocaat of letselschadespecialist
Hoofdregel is dat de kosten van deskundige juridische bijstand moet worden betaald door de aansprakelijke partij. De advocaatkosten worden gezien als schade van de gedupeerde en dienen -mits redelijk- te worden vergoed als schade.
De vraag die aandringt is óf de aansprakelijke partij gehouden is om de kosten van rechtsbijstand van de onbekwame belangenbehartiger te vergoeden. Het is goed voorstelbaar dat door onbekwaamheid de letselschaderegeling onnodig veel tijd of energie vraagt, waardoor niet meer wordt voldaan aan het criterium van de dubbele redelijkheidstoets. Hierbij moet direct ook worden opgemerkt dat het omgekeerde natuurlijk ook geldt voor de handelwijze aan verzekeraarszijde.
Belangrijk is de afweging is de vraag of de jurist of advocaat is aangesloten bij een brancheorganisatie die de kwaliteit controleert. Te denken aan het Nederlands Keurmerk Letselschade (NKL), de vereniging voor Letselschade Advocaten, de Nederlandse Letselschade Experts (NLE), het Nederlands Instituut van Register Experts (NIVRE) en Nederlands Instituut van Schaderegelaars (NIS).
Concluderend, mocht u gewond raken door een voorval en juridische bijstand nodig hebben voor de afwikkeling van een letselschadeclaim, informeer dan naar de opleiding, ervaring en lidmaatschappen van de belangenbehartiger. In ieder geval zou wat ons betreft het kantoor aangesloten moeten zijn bij het Nederlands Keurmerk Letselschade. Van een advocaat kan worden verlangd dat deze lid is van de Vereniging van Letselschade Advocaten en van een jurist mag een NIVRE registratie verwacht worden.
HIJINK Advocaten is in het bezit van al deze keurmerken en lidmaatschappen!
Hulp bij letselschade
Heeft u vragen of wilt u meer weten over letselschaderegeling. Neemt u dan gerust contact met ons op. Dit kan op 0800-4455000 (landelijk en gratis nummer) of -als u onderstaand uw gegevens achterlaat, dan bellen wij u.
Bron: rechtspraak.nl