Een bezorger parkeert zijn busje met de alarm lichten aan op een fietspad om een pakket af te geven. Een fietser fietst langs de bus door het gras. Als zij weer het fietspad op wil fietsen valt ze. Bij de val loopt ze het volgende letsel op een breuk in haar rechterpols, een breuk in haar linkerelleboog, kneuzingen en bloeduitstortingen.
De rechter beoordeelt in deze recente uitspraak of de chauffeur aansprakelijk is, omdat hij zijn voertuig op het fietspad parkeerde. Parkeren op een fietspad is verboden. Deze regel bestaat om ongevallen te voorkomen. Als de bus niet op het fietspad had gestaan was de vrouw niet van de fiets gevallen. Daarom is de bestuurder aansprakelijk. De rechter vindt wel dat de vrouw had moeten afstappen. De keuze om door het gras om de bus heen fietsen droeg ook bij aan het ontstaan van de schade. De bestuurder van de op het fietspad geparkeerde bus is daarom aansprakelijk voor 60% van de letselschade.
Omgekeerde bewijslast bij parkeren op het fietspad
In de wet staat dat parkeren op een fietspad verboden is:
‘In artikel 10 lid I RVV is bepaald dat bestuurders hun voertuig niet mogen parkeren op het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.’
In deze procedure staat niet ter discussie dat de bus op een fietspad geparkeerd stond. De rechter past daarom de omkeringsregel toe. Dit betekent dat we aannemen dat de overtreding van een bepaalde regel de oorzaak is van de schade van het slachtoffer. De overtreder moet vervolgens aantonen dat de schade ook zou zijn ontstaan zonder de overtreding:
‘Door de bestelbus op het fietspad te parkeren zoals [Verweerder] heeft gedaan, waardoor het hele fietspad werd geblokkeerd en [Verzoekster] dus een alternatieve wijze van passeren of route moest kiezen, is het gevaar dat bij een andere weggebruiker schade ontstaat in het algemeen aanmerkelijk vergroot. In dit geval heeft dat specifieke gevaar zich verwezenlijkt. Op grond hiervan is de kantonrechter van oordeel dat de omkeringsregel van toepassing is.’
Eigen schuld bij passeren auto op fietspad
De aansprakelijke partij levert geen bewijs dat de fietser ook zou zijn gevallen als de bus niet op het fietspad was geparkeerd. Daarmee staat de aansprakelijkheid vast. De rechter bekijkt vervolgens of een deel van de schade door eigen schuld is ontstaan. Dit deel van de schade betaalt het slachtoffer zelf.
De bus was goed zichtbaar. Bovendien waren de alarmlichten ingeschakeld. De rechter vindt daarom dat het slachtoffer had moeten afstappen. Zij koos er zelf voor om door het gras te fietsen met alle risico’s van dien:
‘Zij had dus voldoende tijd om zich te realiseren dat zij beter kon afstappen. Dat heeft zij echter niet gedaan. Zij heeft zelf de keuze gemaakt om de bestelbus te passeren door door het gras te fietsen, waarna zij, al dan niet door een verkeerde stuurbeweging. in aanraking is gekomen met een opstaande rand met als gevolg dat zij is gevallen.’
Ook de gevallen fietser kan dus een verwijt worden gemaakt van het ontstaan van de schade. Uiteindelijk komt de rechter tot een verdeling van 60/40. De aansprakelijke verzekeraar moet 60% van de schadde van het slachtoffer betalen:
‘Weliswaar heeft [Verweerder] een verkeersregel overtreden, maar daarbij kan niet uit het oog worden verloren dat er van een aanraking met de bestelbus geen sprake is geweest en dat de bestelbus voor [Verzoekster] tijdig en goed zichtbaar was. Alles afwegende is de kantonrechter van oordeel dat 60% van de schade van [Verzoekster] voor rekening van AXA c.s. moet komen en 40% van de schade voor rekening van [Verzoekster] zelf.‘
Artikel 185 WVW: Motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden
Fietsers kunnen na een verkeersongeval met een motorvoertuig een beroep doen op artikel 185 WWV. Dit artikel bevat de zogenaamde 50% regel. De bestuurder van het motorvoertuig betaalt na een aanrijding tenminste 50% van de schade. In artikel 185 staat echter ’een motorrijtuig waarmee op de weg wordt gereden’. In dit geval oordeelt de rechter dat er geen sprake was van op de weg rijden. De bus stond namelijk al enige tijd stil en de bestuurder was uitgestapt. Daarom is artikel 185 WVW niet van toepassing op dit fietsongeluk.
Gratis advies en rechtsbijstand
Bel naar 0800 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadeadvocaat.nl of vul het onderstaande contactformulier in.