Een trekpont die door de gebruikers zelf wordt voortgetrokken is een binnenschip als bedoeld in artikel 8:1060 lid 4, respectievelijk 8:1 en 8:3 BW. Bij een ongeval met een trekpont gelden daarom afwijkende regels voor de aansprakelijkheid.
Na een ernstig ongeval met een trekpont bepaalt de rechtbank dat de aansprakelijkheid van de eigenaar/beheerder beperkt is tot een bepaald bedrag. Deze beperking van de aansprakelijkheid geldt omdat de trekpont een binnenschip is in de zin van artikel 8:1060 lid 4 BW.
Afwijkende regels aansprakelijkheid trekpont
De oorzaak van schade bepaalt grotendeels hoe we deze afhandelen. De rechter bepaalt in dit geval dat de schadevergoeding beperkt is tot een bepaald bedrag, omdat de schade ontstond op een binnenschip. Het bespreken van uw letselschadevergoeding met een letselschade advocaat geeft inzicht in uw schadeclaim. Neem contact op voor gratis advies en rechtsbijstand.
Ongeval trekpont natuurgebied
Vrijwilligers ruimen zwerfafval op in Natuurgebied Beningerslikken in Zuidland. Op een gegeven moment willen 18 vrijwilligers een trekpont gebruiken. Het onbemande zelf aangedreven pontje is echter maar geschikt voor 5 personen. Alhoewel dit nergens staat aangegeven. De trekpont slaat om en een van de vrijwilligers loopt ernstige letselschade op. De vrouw komt onder de pont terecht en wordt pas na 20 minuten uit het water gehaald. De rechtbank Rotterdam beoordeelt in deze recente uitspraak welke regels er gelden voor de aansprakelijkheid. Daarbij is van belang of de eigenaar van de trekpont een beroep kan doen op de regels die gelden voor binnenvaartschepen:
‘Daartoe is vereist dat de trekpont hetzij als binnenschip is teboekgesteld, hetzij blijkens haar constructie bestemd is om te drijven, maar noch uitsluitend noch in hoofdzaak in zee, en drijft of heeft gedreven.’
Beperking aansprakelijkheid door kwalificatie als binnenvaartschip
De rechter oordeelt dat de aansprakelijkheid is beperkt tot een bepaald bedrag. Daarbij merkt de rechter op dat deze uitkomst geen recht doet aan de schade van het slachtoffer. De rechter heeft echter geen andere mogelijkheid dan het beperken van de aansprakelijkheid. De wetgever heeft er namelijk voor gekozen om de zelfstandig te bedienen trekpont gelijk te stellen aan een binnenschip.
Gratis bijstand bij letselschade
Bel naar 0800 – 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadeadvocaat.nl of vul het onderstaande contactformulier in.
Bron: www.rechtspraak.nl Rechtbank Rotterdam 11 december 2024, ECLI:NL:RBROT:2024:12919