Oorzaken letselschade

Letselschade Verkeersongeval

Letselschade door een kop-staart botsing

Een kop-staartbotsing is een veel voorkomende aanrijding. Bij deze aanrijding van achteren ontstaat regelmatig whiplash letsel. De achterste bestuurder is in ver uit de meeste gevallen aansprakelijk voor de letselschade die ontstaat bij een kop-staart botsing.

Een bestuurder moet zijn snelheid dusdanig aanpassen dat hij tijdig tot stilstand kan komen en een aanrijding kan voorkomen. Bij een kop-staartbotsing is daarom meestal de conclusie dat de achterste bestuurder te hard reed en/of onvoldoende afstand hield. Als u letselschade oploopt door een kop-staartbotsing krijgt u daarom meestal een volledige vergoeding voor uw schade. Onze letselschade advocaten geven gratis advies over uw schadeclaim en handelen deze kosteloos voor u af. Neem contact op om uw mogelijkheden te bespreken.

Letselschadevergoeding kop-staart botsing

De letselschadevergoeding bestaat uit alle schade, kosten en gemiste inkomsten die het gevolg zijn van een ongeval. Denk bijvoorbeeld aan autoschade, medische kosten, eigen risico en gemiste inkomen. Daarnaast krijgt het slachtoffer smartengeld voor geleden pijn en verminderde levensvreugde.

Whiplash kop-staartbotsing

Bij kop-staartbotsingen ontstaat regelmatig whiplashletsel door de slingerbeweging die het hoofd maakt bij de aanrijding. Een whiplash is niet medisch aantoonbaar door middel van een scan, foto of andere test. Daarom ontstaat er regelmatig een discussie over de vraag of er whiplashletsel is ontstaan bij een aanrijding. Voor een schadeclaim beoordelen we of de whiplashklachten het gevolg kunnen zijn van het ongeval of de klachten reëel en consequent zijn en of er geen alternatieve verklaring is voor de klachten.

Remmen zonder verkeersnoodzaak

Plotseling op de rem gaan staan, is gevaarlijk voor achterop komend verkeer. Als een kop-staart botsing ontstaat door plotseling remmen dan is de remmende bestuurder aansprakelijk als deze zonder verkeersnoodzaak remt. Remmen zonder verkeersnoodzaak betekent dat er geremd wordt zonder dat er mensenlevens in gevaar zijn. Remmen voor een kat of ander klein dier op de weg is derhalve remmen zonder verkeersnoodzaak. Als er sprake is van een koe, paard of grote groep dieren op de weg dan is er meestal wel sprake van een verkeersnoodzaak.

Kop-staartbotsing bij het invoegen

De bestuurder die achter op zijn voorganger rijdt, is niet altijd aansprakelijk. Denk bijvoorbeeld aan een situatie waarin iemand zeer kort voor een andere bestuurder invoegt en daarna op de rem gaat staan. In dat geval is het belangrijk dat uit het bewijs blijkt dat het korte invoegen en remmen de oorzaak is van de aanrijding.

Verkeersregels kop-staartbotsing

De belangrijkste verkeersregel voor de afhandeling van kop-staartbotsingen staat in artikel 19 Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV). De bestuurder van een voertuig moet tot stil stand kunnen komen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is. Niet op tijd tot stilstand komen, is daarom een verkeersfout. De bestuurder die deze verkeersfout maakt, is aansprakelijk voor de (letsel)schade die hierdoor ontstaat. Artikel 19 RVV:

De bestuurder moet in staat zijn, zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Gratis belangenbehartiging bij letselschade

Bel naar 0800 – 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadeadvocaat.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

    Uw naam

    Uw e-mailadres

    Telefoonnummer

    Onderwerp

    Uw bericht

    Onze specialisten

    Oscar Hijink
    Mark Visser
    Marit Herngreen
    Ela Timmermans
    Rianne Bockhoven
    Eelco Driessen

    Om de hoogte te bepalen van het smartengeld wordt veel gebruik gemaakt van de smarten geldwijzer. Aan de hand van een aantal vragen kunnen wij u een indicatie geven.

    Bereken het hier

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
    Letselschade advocaat