Wist u dat elk jaar zo rond de 60 mensen overlijden als gevolg van een ongeluk met een motor en dat het aantal doden dat valt 28 keer zo hoog ligt als het aantal doden door middel van een auto-ongeluk. Dit is uitgerekend op basis van het aantal reiskilometers. Hoewel het rijden van een motor ontzettend veel plezier geeft, is het duidelijk dat het zeer grote risico’s met zich meebrengt zeker bij hoge snelheden. Gelukkig zijn er een heleboel maatregelen die u kunt nemen om veilig met uw motor te rijden.
Er bestaat recht op een letselschadevergoeding na een motorongeluk als een ander het ongeluk veroorzaakte. Voor de schadeclaim bekijken we welke verkeersfouten de betrokken partijen maakten. Het laten afhandelen van de schade van een verkeersongeval met een motor door een letselschade advocaat is meestal kosteloos. Neem contact op om uw mogelijkheden te bespreken. Bel naar 0800 – 44 55 000.
Kennis van de meest belangrijke oorzaken van een motorongeluk is een belangrijk onderdeel van motor veiligheid. Lees dit artikel waarin wij de 7 belangrijkste oorzaken beschrijven en hoe je ze kunt voorkomen of de kans verlagen.
1. Auto’s die afslaan
Afslaande auto’s zijn de belangrijkste oorzaak van motor ongelukken en neemt bijna de helft van alle ongevallen voor zijn rekening van ongevallen tussen motor en auto. Wat in de praktijk gebeurt is dat de auto je niet ziet of je snelheid verkeerd inschat als ze afslaan. Of de motorrijder is de auto aan het inhalen waarbij de autobestuurder zich er niet van bewust is dat hij op dit moment wordt ingehaald door een motor. Deze ongelukken komen natuurlijk ook veel voor tussen auto’s onderling. Echter, omdat motorrijders erg weinig bescherming hebben zijn ze voor hen veel gevaarlijk.
Je kunt een aantal maatregelen nemen om dit soort ongelukken te voorkomen. Heel kort door de bocht, de belangrijkste methode om een ongeluk te voorkomen is door het te zien aankomen. Dit klinkt wellicht kinderachtig maar het is onderdeel van uw taak als motorrijder om heel goed te anticiperen en al helemaal in een land als Nederland met een enorme verkeersdichtheid. Anders gesteld, let goed op de signalen die iemand voor je afgeeft die erop lijken dat hij links af wil slaan bijvoorbeeld het verminderen van snelheid, het nerveus rond kijken in de auto enzovoort.
Voorkomen is beter dan genezen. Als je deze signalen oppikt dan is het verstandig om vaart af te nemen. U weet ook dat u als motorrijder altijd rekening moet houden met objecten die u niet direct in het zicht heeft. Als u ziet dat er veel ruimte is tussen 2 auto’s kunt u erop rekenen dat er een andere auto tussen wil steken of doorheen wil oversteken. Als u een ongeluk wil voorkomen, kijk dan altijd naar de wielen van het voertuig. Aan de stand van de wielen kunt u zien of de bestuurder van plan is om af te slaan. Probeer ook in te schatten of de bestuurder u kan zien, hoe ze zich positioneren op de straat en hoeveel snelheid ze hebben. Deze signalen helpen u bij het inschatten van de ernst van de situatie.
Het is ook erg belangrijk om aandacht te geven aan dat wat naast en achter u gebeurt. Het is niet erg verstandig om hard te remmen voor een auto als u daarnaast van achter aangereden wordt door een vrachtwagen. Onder geen enkele omstandigheid moet u uw motor platgooien maar gebruik beiden remmen om zo snel mogelijk af te remmen alvorens te botsen. Zelfs een snelheidsreductie van slechts 15 km/h kan het verschil maken tussen de dood of een gebroken arm.
2. Wisselen van rijstrook
Het wisselen van rijstrook is een gevaarlijk onderdeel van het rijden in het algemeen dus het is niet verrassend dat dit na een verkeerd insturende bestuurder de belangrijkste reden is van een motorongeluk. Als motorrijder bevindt u zich snel en vaak in een blinde vlek van een autobestuurder dus als een auto zich in uw ruimte gaat begeven dan is de kans groot dat u zich op dat moment in zijn blinde vlek bevindt.
Hoe kunt u een ongeluk ten gevolge van het wisselen van een rijstrook voorkomen?
Waarschijnlijk heeft u wel eens een sticker gezien waarop staat ‘als u mijn spiegels niet kunt zien, dan kan ik u ook niet zien’. Op die manier geeft de vrachtwagenchauffeur inzage in zijn blinde vlekken. Het komt erop neer dat als u de bestuurder niet in zijn spiegel kunt zien dan ziet hij u ook niet. Daarom is het verstandig om in zo’n geval te versnellen of te vertragen zodat u weer in zicht komt. Het is echter niet heel gemakkelijk of u wel of niet op de verkeerde plek rijdt en daarom moet u letten op andere signalen op basis waarvan u het idee kunt krijgen dat de bestuurder van rijstrook wilt wisselen.
Waar kunt u op letten:
- het knipperlicht staat aan
- de wielen worden gedraaid
- de bestuurder draait zijn hoofd, waarmee hij laat zien dat hij zijn blinde spot wil verkleinen
- de bestuurder kijk in zijn spiegels
Als u een van deze signalen ziet dan is het verstandig om actief te handelen dus wacht dan niet tot het moment dat de bestuurder u ziet maar versnel uw motor of verlaag de snelheid om zo uit de weg te gaan.
3. Een auto rijdt van achter op u in
U rijdt lekker op uw motor en opeens moet u stoppen voor een stopbord of stoplicht als opeens een auto vanachter op u inrijdt omdat hij niet oplet. Door de enorme impact raken veel motorrijders door een frontale botsing van achteren dodelijk verwond. Aanrijdingen van achteren zijn heel moeilijk te anticiperen dan een botsing met een voertuig van opzij echter zijn er wel degelijk signalen waarop u kunt letten.
Het is verstandig om telkens naar de zijkant van een rijstrook te gaan als u moet stoppen of stil staan zelfs als er geen auto aankomt. Als u naar de zijkant van een rijstrook gaat probeer dan af en toe uw rempedaal in te drukken en zorg er altijd voor dat uw motor in de versnelling blijft en houd de hand aan de versnelling. Zorg er altijd voor dat u in staat bent om vooruit te schieten zodra u ziet dat een auto u hard van achteren nadert. Als er sprake is van slecht zicht, houdt er dan altijd rekening mee dat u minder goed zichtbaar bent voor andere bestuurders.
Ten slotte, is het goed om te weten dat het veel vaker voorkomt dat een motorrijder een auto aanrijdt dan anders om. In 96 % van alle gevallen was de motorrijder de aanrijder, daarom, bij het benaderen van kruisingen, verlaag dan altijd uw snelheid.
4. Frontale botsingen
Botsingen tussen motoren en andere voertuigen zijn verantwoordelijk voor 56 procent van alle motor gerelateerde ongelukken. In de meeste gevallen betreft het frontale botsingen en meestal zijn deze fataal. Hoe kun je een frontale botsing voorkomen.
- Lees de weg voor u
- Houdt links aan
- Rijdt niet hard
Met het lezen van de weg bedoel ik dat u als motorrijder altijd proactief en defensief moet rijden. Maak er een gewoonte van om continu de weg in de gaten te houden terwijl u zich ook bewust bent van wat zich af speelt naast en achter u.
Door links aan te houden op de weg kan de tegemoet komende bestuurder u beter zien. Ziet u tegen over u een bestuurder die een beetje zwabbert, verminder dan vaart. 10 kilometer minder hard kan het verschil maken tussen leven en dood.
5. Tussen rijstroken door rijden
Dit is iets wat motorrijders doen als het erg druk is op de weg en meestal op 2-baanwegen. De motorrijder kan dan tussen 2 rijen van auto’s doorrijden. Dit is vaak mogelijk tijdens files of in de buurt van stoplichten. Hoewel deze manier van motorrijden veel voordelen lijkt op te leveren is het ook erg gevaarlijk en dat heeft verschillende oorzaken.
- nabijheid van auto
- verminderde ruimte om te manouvreren
- auto bestuurders houden er geen rekening mee dat ze op dat moment ‘ingehaald’ worden
- autobestuurders zijn ook niet ervaren met dit gedrag
- als een ongeluk wordt veroorzaakt terwijl u tusen 2 rijstroken doorrijdt dan is de schuldtoekenning afhankelijk van diverse factoren
Hoe voorkomt u dit type ongevallen?
Het meest voor de hand liggende antwoord is het gewoonweg niet te doen. Echter, als u het doet, zorg dan dat u het alleen doet als er ook voldoende ruimte is. Let met name op wanneer er veel ruimte is tussen 2 voor u rijdende auto’s, vaak is dat een teken dat er vanuit de zijkant iemand in wil voegen.
6. Een autobestuurder opent zijn portier
U zit op uw motor in een stabiel stromende verkeerssituatie. Rechts van u staan geparkeerde auto’s. U houdt een beetje rechts aan als in een keer voor u een geparkeerde auto opeens zijn portier opent en u raakt. Dit gebeurt vaker dan u denkt. Dit komt omdat, zeker in Nederland, autobestuurders geen rekening houden met motorrijders omdat het aantal motorrijders hier relatief beperkt is.
Wat kunt u doen om dit te voorkomen?
Het is volledig uw eigen verantwoordelijkheid om dit te voorkomen. Het is niet verstandig om rechts aan te houden op een rijstrook langs geparkeerde auto’s langs. Niet alleen om openslaande deuren te vermijden maar bijvoorbeeld ook overstekende voetgangers en fietsers. IN elk geval, bij gevaar zo snel mogelijk remmen.
7. Alcohol
Het schijnt zo te zijn dat in 50% van alle motorongelukken alcohol een bepalende factor is en dat 28% van alle in 2017 in Amerika overleden motorrijders dronken was. omdat we allemaal weten hoe gevaarlijk dit is is het eigenlijk een verbazingwekkende treurige statistiek.
Er is geen enkele reden om te drinken en te rijden. Vaak wordt de motorrijder in verband gebracht met een ruigere manier van leven en vaak rijden motorrijders in groepen op weg voor een drankje en gaan ze later beschonken weer op weg. U moet beseffen dat een helm geen garantie biedt tegen hoofdletsel dus u hoeft hier niet lichtzinnig over te denken. Dus, ga onbeschonken de weg op.
Al met al gaat veilig motorrijden met name over het goed opletten en zorgen dat je fit en monter op de motor zit. Door goed te anticiperen kun je veel ongelukken voorkomen. Ook technisch gezien valt er veel te doen. Zo zijn moderne motoren uitgerust met dubbele schijfremmen en ABS wat een remingreep veel veiliger maakt. Zorg voor goed onderhoud en goede banden. Techniek en oplettendheid samen geven meer veiligheid.
Echter, motorongelukken gebeuren. Neem in dat geval altijd contact met ons op voor rechtsbijstand.
Ons eerste telefonisch advies verplicht u tot helemaal niets en is volledig gratis. Bel naar 0800 – 44 55 000.