Uit cijfers van de Rijksdienst voor het wegverkeer blijkt dat er inmiddels meer dan 1 miljoen bedrijfsmatige bestelbusjes rondrijden in Nederland. Veilig Verkeer Nederland waarschuwt voor het gevaar dat bestuurders van bestelbusjes veroorzaken.
Veilig Verkeer Nederland (VVN) stelt vast dat bestelauto’s relatief vaak betrokken zijn bij vreemde ongevallen. Zoals frontale aanrijdingen waarbij geen sprake is van inhalen, achteraanrijdingen met stilstaande voertuigen en flankaanrijdingen met overstekende voertuigen. Als we kijken naar ongevallen met schade zien we dat bij 1 op de 8 ongevallen een bestelwagen betrokken is. De kans dat bij een ongeval een bestelbus betrokken is, is relatief hoog.
Niet bestelbusjes, maar bestuurders zijn gevaarlijk
De meeste dodelijke ongevallen gebeuren op tachtigkilometerwegen. De meeste dodelijke botsingen met busjes vinden daarentegen plaats op vijftigkilometerwegen. De afwijkende ongevalscijfers en eerder genoemde opmerkelijke ongevallen met bestelbusjes zijn voor VVN reden om te concluderen dat niet de bestelbusjes, maar de bestuurders van de bestelbusjes gevaarlijk zijn.
Kans op overlijden twee keer zo groot
Een bestelbus is door zijn massa gevaarlijk. De kans op een dodelijke afloop is twee keer zo groot bij een aanrijding met een bestelbus als bij een aanrijding met een personenauto. Daarnaast ontnemen bestelbussen door hun omvang het zicht op het overige verkeer. Dit kan, bijvoorbeeld als er plotseling geremd wordt op de snelweg, voor gevaarlijke situaties zorgen.
Zorgen over zzp’ers
VVN noemt als oorzaken van het gevaarlijke rijgedrag van bestuurders van busjes bezig zijn met andere dingen onder het rijden, vermoeidheid en willen inlopen op de planning. VVN ziet met name een probleem bij zzp’ers. Zelfstandigen kunnen namelijk niet door een werkgever worden aangesproken op hun rijgedrag.
Bron: AD.nl